فعاليت در سطوح عمودي

معمولا وقتي مديران مراكز اموزشي پيش دبستاني از ما بعنوان كاردرمانگران كودك براي ارائه ي فعاليت هاي هدفمند و ايده دادن جهت طراحي فضاي آموزشي دعوت به حضور در محيط هاي آموزشي شان مي كنند يكي از توصيه هاي ما استفاده و درنظرگرفتن هرگونه سطوح عمودي در يك نقطه از مركز و روش‌های خلاقانه برای انجام فعاليت ها و تكاليف هدفمند و مورد علاقه کودکان روي اين سطح عمودي مي باشد.

چیزی که در مدارس يا محيط هاي اموزشي پيش از دبستان که کار می‌کنيم كاملا نبود آن حس مي شود و به چشم می‌آید این است که دیگر تخته‌سیاه‌های گچی خوب قدیمی را نمی‌بینیم! آن روزهایی که تمام دستانمان گچی می‌شد و با همکلاسی‌ها بر سر حل کردن مسائل ریاضی روی تخته‌سیاه گچی رقابت می‌کردیم، زماني كه تنبیه مي شديم و با تخته‌پاک‌کن بازی می‌کردیم دیگر گذشته است.
قبلاً وقتی‌که مدرسه می‌رفتيم خود ما و شايد معلم ها، هیچ‌وقت به مزایای مربوط به رشد و تحول در نوشتن و کار کردن بر روی سطح عمودی تخته‌سیاه فکر نکرده بوديم، اما حالا به‌عنوان کار درمانگر می‌دانيم که مزایای بسیار زیادی دارد! کاردرمانگرهایی که با آن‌ها در كلينيك توانمندسازي كودك کار می‌کنيم، کودکان را دائماً به کار کردن بر روی سطوح عمودی تشویق می‌کنند …

احتمالا در يك نوشته ي جدا بتوانيم دلائل و چرايي توصيه ي كاردرمانگران كودك به استفاده از سطوح عمودي را با شما به اشتراك بگذاريم اما تا آن زمان مي توانيد با خواندن اين مطلب اختصاصي از اين سطوح در كار با كودك استفاده كنيد…

تعداد زیادی روش سرگرم‌کننده برای بازی و کار با استفاده از سطح عمودی وجود دارد. در اینجا برخی موارد محبوب خود را ذکر مي كنيم:

– با استیکر (برچسب) بازی کنید! از کودک بخواهید که با كمك استيكر حروف نام خود را در ارتفاع‌های مختلف به دیوار بچسباند و سپس جهت‌های مختلف را بگویید تا کودک به آن برچسب دست بزند – شاید مجبور باشد بپرد یا خم شود!

-وقتي لباس هاي روي بندلباس خشك شدند گيره ي لباس ها را كودك باز كند كه اين مورد بعنوان فعاليت عملكردي و بخصوص در منزل مورد توجه كاردرمانگر است.
– خودتان لگوی دیواری قابل برداشتن بسازید! کار کردن با لگو روی سطح عمودی نه تنها خیلی سرگرم‌کننده است بلکه هم‌چنین برای تمامی مهارت‌های مدنظر كاردرمانگران كودك كه در يك پست جداگانه خواهيم نوشت، بسیار عالی است.
– یک تکه کاغذ را روی دیوار بچسبانید و اشیاء را ترسیم کرده یا شابلون کنید.
– با قلم‌موی رنگ‌آمیزی یا غلتک‌های رنگ نقاشی کنید.
– با برچسب‌های مخصوص شیشه، یک پنجره را تزیین کنید.
– با مگنت‌های رو یخچالی بازی کنید.
– با کرم مخصوص اصلاح صورت یا رنگ بندانگشتی روی یک سه‌پایه مخصوص نقاشی، نقاشی بکشید.
– اسباب‌بازی چسبان را روی دیوار بچسبانید و آن را بکشید تا کنده شود.
– با استفاده از گچ روی یک تخته‌سیاه يا روي ديوار باغ ! نقاشی بکشید و رنگ کنید.
– فعالیت‌های نوشتن و نقاشی کردن روی یک صفحه هوشمند.
– آیپد یا انواع دیگر تبلت را با استفاده از تخته شیب‌دار یا قابل مخصوص خود تکیه دهید و بگذارید کودک از قلم نوری آن استفاده کند تا تشویق به استفاده از یک مداد براي گرفتن شود.
– با استفاده از شیشه روب، شیشه‌ها را پاک کنید.
– در شستشوی ماشین کمک کنید
– تخته‌سیاه یا تخته وایت برد را پاک‌کرده و تمیز کنید.
– هرکدام از کارهای بالا را در وضعیت هاي مختلف مانند روي دوزانو، ایستاده یا نشسته امتحان کنید.

 

پ ن : تصوير مربوط به دخترم سيده ميترا در كودكي است

معصومه مرجاني

كاردرمانگر و دانشجوي دكتري تخصصي روان شناسي كودك
مسئول دفتر كاردرماني توانمندسازي كودك بيرجند