كاردرماني در مدرسه

١٠ علامت قابل مشاهده در کودک  يا دانش آموز که ممكن است به مداخلات کاردرمانگر نیاز پيدا كند

نویسنده : آن اشمیت

کارِ یک معلم زمانی که تلاش می‌کند تا به هر دانش‌آموز و چالش‌های خاصی که هر یک دارند، کمک کند، بسیار پرزحمت می‌شود.

در جهت کمک به دانش‌آموزان برای غلبه بر چالش‌هایشان و بهتر شدن در کلاس درس، کاردرمانگر یک منبع عالی و کمک خوبي براي معلم می‌تواند باشد.

در زیر نکاتی را بیان کردیم که به معلم کمک می‌کند تا بتواند دانش‌آموزانی را که می‌توانند از ارزیابی و درمان کاردرمانگر بهره‌مند شوند را مشخص کند. (این به‌هیچ‌وجه یک فهرست کامل از رفتارها یا چالش‌های کلاس که کار درمانگر می‌تواند به آن‌ها کمک کند، نیست. )

 

نکات مهم:

۱٫ کودک در زمین‌بازی يك تماشاگر يا مشاهده گر است و به‌ندرت به‌صورت مستقل از وسایل بازی استفاده می‌کند.

۲٫ کودک زمان نشستن روي صندلی و پشت میز، وضعیت بدنی ضعیفی دارد و در موقعیت‌های نشستن بدون حمايت از پشت، مثلاً در زمان نشستن كنار هم و روی زمین براي بازي گروهی، مشاهده می‌شود که کودک زياد روی زمین وول می‌خورد.

۳٫ کودک به‌سختی می‌تواند در صف حياط پشت سر كودك جلويي یا نزدیک دیگر بچه‌ها بماند. به نظر می‌رسد لمس شدن کودک توسط دیگران برای او آزاردهنده است اما خودشان مکرراً اشیاء را لمس می‌کنند.

۴٫ کودک مکرراً همان بازی یا فعالیت تکراری را انتخاب کرده و از یادگیری فعالیت‌های حرکتی یا بازی‌های جدید، اجتناب می‌ورزد.

۵٫ کودک از انجام فعالیت‌های حرکتی ظریف اجتناب می‌ورزد. در فعاليت هاي مربوط به دست ورزي يا دستكاري اشياء ريز و استفاده و كار با قیچی دشواري هايي نشان مي دهند، مداد را به شکل ناجوری در دست می‌گیرند، یا دست‌هایشان در زمان انجام تكاليف حرکتی ظریف، به‌سرعت خسته می‌شود. کودک ممکن است موقع نوشتن، مداد را خیلی محکم یا خیلی آرام بر روی کاغذ فشار دهد.

۶٫ به نظر می‌رسد کودک نسبت به همسالانش در پوشیدن لباس، پوشیدن و بستن بند کفش و بستن دکمه‌ها، دشواری بیشتری داشته باشد.

۷٫ کودک در درست کردن پازل یا پیدا کردن یک‌چیز خاص در کلاس مشکل دارد.

۸٫ کودک مکرراً در کلاس با اشیاء برخورد می‌کند، زمین می‌خورد یا به‌عمد با اشیا یا افراد برخورد می‌کند.

۹٫ کودک در انجام تکالیف مدرسه، مرتب نگه‌داشتن میز و پوشه‌ها، و تحویل به‌موقع تکالیف درمقايسه با همسالانش مشکل بیشتری دارد.

۱۰٫ کودک بیش‌ازحد، کارهای خطرناک انجام داده و مکرراً نقایصی در آگاهي از خطر از خود نشان می‌دهد.

 

✅ درصورتي كه هرکدام از این رفتارها و ويژگي ‌ها را در کودکی که با او به نوعي در ارتباط هستيد ديده ايد، بايد بدانيد كه انجام کارهای زندگی روزمره برای آن‌ها نسبت به دیگر کودکان، دشوارتر خواهد شد، و بر موفقیت آن‌ها در مدرسه و تحصيل هم تأثیر خواهد گذاشت.

با جستجو کردن یک کاردرمانگر و كلينيك كاردرماني در محل زندگي خود که با ارائه تکنیک‌ها و راهكار‌هايش باعث بهبود موفقیت تحصیلی و عملکرد کلی زندگي روزمره كودك شود، به این کودکان کمک کنید.

هم‌چنین مهم است توجه داشته باشیم که بسیاری از کودکان ممکن است رفتارهای بالا را از خود نشان دهند و ممکن است به مداخله کاردرمانگر نیاز پيدا كنند یا نياز نداشته باشند، بنابراین باز هم مهم است که در قدم اول با یک کاردرمانگر مشورت کنیم.

‏ 🆔 @empoweringkidclinic
☎️ ۰۵۶-۳۲۳۱۴۰۰۰

تيم كاردرماني توانمندسازي كودك بيرجند