معرفي كاردرماني

 

رشته کاردرمانی

این‌ رشته‌ ي علوم پزشکی از زیر مجموعه‌های‌ علوم‌ توانبخشی‌ ( کاردرمانی، فیزیوتراپی ، بینایی سنجی ،گفتاردرمانی،شنوایی شناسی و ارتوز پرتوز) است‌ که در حیطه های جسمی ،ذهنی، شناختی،روانی و اجتماعی وظیفه‌ ‌بررسی‌ و ارزیابی‌ توانائی‌های افراد، پیشگیری،درمان‌ و آموزش‌ را دارد

‌ کاردرمان گر ها و یا اصطلاحا ارگوتراپیست ها با گذراندن ‌ واحدهاي‌ مختلف‌ نظري و عملي فیزیولوژی‌، آناتومی، بيومكانيك ، روان‌ شناسي ‌ و روان پزشكي قادر خواهند بود یک‌ ارزيابي و برنامه‌ جامع‌ درمانی جسمانی و ذهنی ،شناختی‌ را به‌ افراد و يا بیماران‌ ارائه‌ ‌دهند. در کاردرمانی‌ بیماری‌ و تأثیرات‌ آن‌ در تمام‌ ابعاد زندگی‌ فرد، مورد بررسی‌ قرار می‌گیرد هدف‌ این‌ رشته‌ بالا بردن‌ استقلال‌ و افزایش‌ سطح‌ توانمندی‌ بیمار برای‌ انجام‌ فعالیتهای‌ روزمره‌ و اجتماعی‌ و مهارت‌های‌ زندگی‌ می‌باشد.
تخصص‌ یک‌ کاردرمان‌ کمک‌ به‌ بازتوانی‌ جسمی‌، حرکتی‌، ذهنی‌ و روانی افرادی‌ است‌ که‌ دچار معلولیت‌ می‌باشند و علاوه‌ بر آن‌ متخصص کاردرمان‌ با آموزش‌ مهارتها و فعالیتهای‌ مختلف‌ سعی در پیشگیری و بالا بردن‌ توان‌ ذهنی و جسمی‌ عموم افراد جامعه می کند.
فارغ‌التحصیلان‌ این‌ دوره‌ می‌توانند بر اساس‌ تشخیص‌ و معرفی‌ پزشک‌ به‌ درمان‌ جسمانی‌ و روانی‌ و توان‌ بخشی‌ بیماران‌بپردازند

 

و اما نكته أساسي اين است كه پایه و اساس مداخلات توانبخشی در کاردرمانی occupation است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

: occupation

علم و هنری است که که متخصص کاردرمانی از آن در پیشگیری ، سنجش و درمان عموم افراد جامعه استفاده می کند
معادل فارسی آن “کار” در نظر گرفته شده است و مفهومی بسیار بسیط و فلسفی و عمیق دارد.

مفهوم این واژه چیزی بیش از تمرین و چیزی بیش از فعالیت و چیزی متفاوت از شغل یا کار یا دغدغه و دلمشغولی فکر و ذکر یا تولید و سازندگی و یا حرفه و … است .

واژهOccupation مفهومی عمیق است که دربرگیرنده ی تمامی موارد اشاره شده ی بالا است اما هیچکدام از مفاهیم بالا به درستی آن را توضیح نمی دهند .
اساس Occupation هم وسیله ی درمان است و هم هدف درمان . و یکی از مواردی که رشته ی کاردرمانی را از سایر رشته های پزشکی و توانبخشی و روانشناسی و … متمایز می کند همین مساله است .
نگاه کل گرا و کل نگر Holistic ای بر مفهوم Occupation سایه افکنده است که با این که در برخی موارد ابهام آور و پیچیده است ، اما در اکثر مواقع راهگشا و توانمند کننده است .

 

نویسنده و گردآورنده :

کاردرمانگر عادل فنودی

دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد يادگيري حركتي

دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

✅ عضو تيم كاردرماني مركز توانمندسازي كودك بيرجند