کاردرمانی ادراکی-حرکتی

کاردرمانی ازطریق رشد مهارت های ادراکی-حرکتی

این درمان با ارائه فعالیت ها و تکالیف هدفمند بر پایه رشد حسی و مربوط و متناسب با سن کودک که تعادل، هماهنگی، ریتم و آگاهی بدنی او را هدف قرار می دهد می باشد. بر خلاف کلاس های مرسوم بازی و ورزش در این درمان کاردرمانگر بدنبال ایجاد محیطی برای کودک است که مهارت های اداراکی-حرکتی در آن توسعه یابند و بسیاری از مهارت هایی که در این نوع کاردرمانی مدنظر قرار می گیرد اساس و پیش نیازی برای مهارت های بنیادی آکادمیک مثل خواندن و نوشتن است. و پژوهش ها تایید می کنند که این نوع مهارت های ادراکی-حرکتی منجر به تغییرات مهمی در عملکرد حرکتی کودک خواهند شد.

فواید بازی های ادراکی-حرکتی

  1. ذهنی: در ابتدا، این بازی ها بسیاری از اطلاعات جالب دسته اول را از محیط دراختیار کودک می گذارند: مفاهیم اندازه، شکل، رنگ و وزن: مفاهیم زمان و فضا، فاصله و سرعت (شامل سریع و اهسته،اکنون و آینده: اولین، دومین، سومین: اینجا، انجا و غیره) دانش و مفهوم مکان و موقعیت: رو، زیر، اطراف،کنار، روبرو، پشت سر، مابین، روبرو و غیره. مفاهیم اعداد ،و نمادهای دیداری. (نشانه های دیداری که شامل مکانی برای انتظار، حرکت سرتاسری و یا علامت دادن تعدادی حرکت یا پاسخ، همه گی مدل های اولیه ای از خواندن هستند.)
  2. فواید جسمی: بازی های ادراکی-حرکتی کودک را قادر می سازد تا یک بدن با کارآمدی بالا را پرورش دهد-بدنی که میتواند بسته به زمان، مکان و چگونگی شرایط حرکت کند: بدنی که به راحتی خسته نمی شود.: بدنی که اندام های حسی ان با بازدهی و دقت تمام در حال کار هستند و می توانند اطلاعات دقیق و مرتبطی را به مغز بدهند.

به وسیله ی بازی ها،کنترل اتوماتیک بدن به مرور زمان به یک رهبر یا رییس شایسته واگذارمی شود اینکه مغز خود کودک دریادگیری مهار تکانه ،کودک ازادی واقعی را کسب می کند.

  1. فواید روانشناختی: فایده ،بازی های امادگی فیزیولوژیک برای کودک دادن اعتماد به نفس به عنوان یک فرد مستقل، خوداگاه و دارای ازادی عمل است. پس از رفع هزاران مشکل عینی که در بازی ها وجود دارند (و تمام بازی ها تا حدودی معما هستند) ، یک کودک قاطعیت فزاینده ی توانایی های حل مسئله ی خود را کسب می کند. او همچنین مهارت سازمان دادن ترتیب و تقدم های لازم برای حل یک مسئله را کسب کرده است: تصویر سازی مسئله، تدوین و تنظیم یک برنامه، حرکت در مسیر آن برنامه و ایجاد ارتباطات و اصلاحات در مسیر و نهایتا حل مجدد مسئله.

 

از جمله دیگر فواید بازی های ادراکی حرکتی :

اگاهی از چپ و راست، درک جهت ها.

مهارت های دیداری: تعقیب بینایی، تمرکز، هدایت کردن دست ها و بدن.

اساسی برای هماهمگی حرکتی ظریف.

مهارت های اجتماعی: رعایت نوبت، به اشتراک گذاشتن، تحمل مشکلات جزیی.

گوش دادن، تمرکز کردن، رشد دامنه ی توجه، تمایز شنیداری.

حافظه: حافظه کوتاه مدت و بلند مدت: شنیداری و دیداری.

سرعت گرفتن، انتقال (از سریع به اهسته، از توجه زیاد تا بررسی اجمالی و غیره)

کنترل تکانه، پاسخ های سریع، توقف و شروع.

فکر کردن حین انجام دادن کار، هماهنگ کردن ذهن و بدن.

 

اهمیت مهارت های ادراکی-حرکتی

خلاقیت، ابتکار، لذت

قضاوت فضایی کوچک و بزرگ (تمایز دیداری)

واژگان، رشدگفتار و زبان

 

بازی های ادراکی- حرکتی شما را قادر خواهد ساخت تا به کودک کمک کنید محدوده ی توجه خود را افزایش دهد، حس بهتری نسبت به خود و بدنش داشته باشد، توانایی خود برای کنار امدن با هم سن وسال های خود را افزایش دهد و مهارت زبانی خود را بهبود بخشد. اینها میتوانند منجر به رونق یادگیری شوند. اینها  به صورت چشمگیری موجب  یادگیری ترقی یافته در کلاس درس می شوند که من مهارت های ادراکی-حرکتی را تدریس میکنم شده اند. و من مطمئنم  میتوانند همین کار را برای شما انجام دهند. زمان های بازی  ادارکی-حرکتی می تواند به خوبی پربازده ترین بخش مدرسه ی دانش اموزان شما شود.

ماریان جنکس ورث

 

در اینجا یک نمونه معروف از بازی های ادراکی-حرکتی بانام (سایمون سیز) یا معلم می گوید را شرح می دهیم….

هر درمانگری سودمندی این بازی مشهور، که سایمون نام دارد را می داند. که حداقل بیست نسخه از این شاه بلوط کهنه ی همچنان شیرین قابل ارائه است. شما بسته به مفاهیمی که در کلاس کار می شوند میتواند بیست تای دیگر را بسازد.

 

این بازی  باعث رشد موارد زیر می شود:

یکپارچگی فکر و عمل(پاسخ سریع به دستور العمل ها و علامت ها)

حافظه (فوری)

چابکی(جهش،حرکات بدن)

هماهنگی دست ها

اگاهی بدنی (اعضای بدن، حرکات بدن، سایمون با یک صندلی)

بینش فضایی(جلو، عقب، روی خط: تمرین چپ و راست)

مهارت های اجتماعی (رعایت نوبت: پیروی کردن از قوانین…)

واژگان مربوط به اعضای بدن، جهت ها و وضعیت های بدنی)

 

سن: تمامی رده های سنی شامل خردسال و کم سن و سال که به کندی انجام می دهند و احتمالا کمک نیاز خواهند داشت.

ابزارها: یک صندلی برای هر کودک، یک گچ ویا نخ و تخته سیاه.

 

۱٫سایمون می گوید –با یک صندلی (سر خود را زیر صندلی بگذار و غیره).

۲٫سایمون می گوید اعضای بدن خود را لمس کنید (شانه ی خود را لمس کنید, اعضای بدن خود را ببینید).

۳٫سایمون از حرکات بدن می گوید (چرخیدن، پریدن، دست زدن، لی لی کردن).

۴٫سایمون می گوید فرشته ها در برف (در این تمرین کودک بر زمین دراز می کشد و طوری دست و پایش را تکان می دهد که در برف طرح فرشته را رسم می کند.)

(دراز بکشید، فقط دست و پای راست را حرکت بده).

۵٫سایمون می گوید جلو، عقب، روی خط.( جلوی خط بپرید).

۶٫سایمون می گوید چپ، راست، وسط. (سمت چپ خط بپرید).

۷٫سایمون می گوید حرکاتی با انگشت ها انجام بده.

۸٫سایمون می گوید به چهار جهت بپرید (نود درجه سه سمت چپ بپرید)

۹٫سایمون می گوید شمال-شرق-جنوب-غرب (همگی به سمت شکال بپرید)

۱۰٫سایمون می گوید دنبال کردن حرکت تخته سیاه (گچ خود را به سمت راست حرکت دهید: بازی های تخته سیاه را ببینید: دنبال کردن مسیر سایمون)

۱۱٫سایمون می گوید خم شو: سایمون می گوید بایست.

  1. بپرید داخل جعبه (خم شوید)، بیرون جعبه (بایستید).

۱۳٫سایمون می گوید برو زیر پتو و بیرون پتو.

۱۴٫سایمون می گوید یک کیسه لوبیا را بالا و پایین بندازید: سریع یا اهسته, سه فوت، یک یارد، سه متر و غیره.

۱۵٫سایمون می گوید به سمت ساعت ۳ بپریدو غیره.

۱۶٫سایمون میگوید به سمت مثلث بپرید، به سمت مربع بپرید.

۱۷٫سایمون می گوید بپرید به سمت a,e,I,o,یا u.

۱۸٫سایمون می گوید بپرید به ترکیبات ch,sh,st

۱۹٫بپرید به ۴ ،۸ وغیره. ویا مضاربی از ۳،۴،۵ و غیره.

۲۰٫سایمون می گوید بپرید به کلماتی که با d,b,g,p وغیره اغاز می شود. (تمرین ایستگاهی: به هر کودک یک دسته کارت سه تایی را که نشان دهنده ی کلماتی است که با d,b وغیره اغاز می شوند، بدهید. بعد از انکه هر کودک پرش خود را انجام داد،کارت ها را سرجایش بگذارید و تمامی کودکان یک ایستگاه به سمت چپ حرکت می کنند و پرش لازم برای یک سری کارت جدید را انجام می دهند.)